Scoala enduro in Bucuresti, Romania
Facem acest post cu gandul la pilotii amatori sau profesionisti, care ne intreaba daca oferim si cursuri de enduro. Raspunsul este: bineinteles ca DA.
Pilotajul moto off-road are anumite particularitati, care se regasesc fie ca practicam motocross, fie enduro. Sunt, deasemenea, si diferente intre cele doua sporturi, in privinta abordarii obstacolelor (busteni, radacini, cauciucuri, pietre, etc). Dar tehnica de baza este identica, indiferent ca practici motocross sau enduro. Motocicleta are aceleasi comenzi, abordarea virajelor, franarile, se fac la fel in cazul ambelor discipline.
Hai sa o luam cu motocrossul. Este un sport care se desfasoara pe un circuit inchis. Mansele au un anumit timp cronometrat, in functie de clasa la care se merge. Pare simplu, stim š Motocicletele sunt fie 2 timpi, fie 4 timpi. Nu au faruri, semnalizatoare sau alte elemente pe care legislatia te obliga sa le ai atunci cand mergi pe strada, din motive de siguranta, pentru ca pe circuit nu ai nevoie de ele. Suspensia este diferita, un pic mai tare, iar treptele de viteza sunt mai scurte. Motocicleta trebuie sa fie cat mai usoara si rapida, capabila sa reziste la 20-30 de minute de “bataie”.
In motocross, pilotul trebuie sa fie pregatit atat din punct de vedere fizic, cat si tehnic. O mansa de 30 de minute te va nimici fizic, este un sport de anduranta, in care fiecare os si muschi din corp iti va fi solicitat la maxim. In plus, o tehnica buna si mii de ore de antrenament fac diferenta intre un pilot de podium si unul amator care termina cursa in spatele clasamentului. Circuitele sunt facute in asa fel incat o greseala la un viraj sau in abordarea unei rampe, sa poata face diferenta intre a termina pe podium sau in ultimii 10.
Un pilot de motocross trebuie sa isi aleaga trasa ideala cu cateva zeci de metri inainte de viraj sau trambulina, trebuie sa stie sa mearga la limita, sa franeze tarziu, sa deschida gazul devreme si sa mentina ritmul de la inceputul mansei pana la steagul de finish.
Si la enduro putem vorbi despre aceiasi necesitate a unei conditii fizice bune, a unei tehnici impecabile si a unui control de sine foarte bun. Spre deosebire de motocross, cursele de enduro se desfasoara din punctul A in punctul B, cu checkpoint-uri pe parcurs. Si pentru ca traseele de enduro trec adesea prin paduri, rauri, traverseaza drumuri sau pot avea punct de start sau final chiar din orase, motocicletele trebuie sa fie echipate corespunzator pentru deplasarea pe drumuri publice. Adica trebuie sa fie inmatriculate, trebuie sa aiba lumini, asigurare RCA si ITP valabil. Si aici avem motociclete de 2 timpi sau 4 timpi. Pilotul deasemenea trebuie sa detina un permis categoria A, spre deosebire de motocross, unde avem si pusti de 6 ani care concureaza.
Viteza nu este importanta la enduro, ci mai degraba alegerea “cu cap” a traselor ideale. La enduro este important sa iti dozezi energia pe parcursul intregii zile. Ai de abordat obstacole in traseu, trunchi de copaci cazuti, pietre, rauri unde nu cunosti adancimea. Trebuie sa abordezi pante cu o inclinatie mare, suprafata de rulare poate fi adesea inselatoare (ai un covor de frunze de exemplu, iar dedesubt poate fi noroi, nisip sau piatra, spre deosebire de motocross, unde suprafata de rulare este pamant sau nisip).
Pilotul de enduro trebuie sa fie deasemenea un foarte bun navigator. Enduro poti face si in weekend cu prietenii, nu trebuie sa mergi la curse neaparat. Iar o plimbare in creierii muntilor se poate transforma rapid din distractie in panica, daca iti pierzi orientarea, nu cunosti unde esti si esti in imposibilitate de a ajunge inapoi la civilizatie. Sa nu uitam accidentele aviatice din ultima vreme, care au marcat opinia publica.
Aparent, diferentele sunt enorme. Asemanari? Pilotajul off-road necesita in ambele cazuri o tehnica. Tehnica de abordare a virajelor, tehnica de franare, tehnica de evitare a obstacolelor, samd.
Aici practic intervine maiestria si EXPERIENTA lui Adrian Raduta. Un pilot roman, care s-a urcat prima oara in sa la varsta de 12 ani si care a participat in nenumarate campionate, curse sau alte activitati ce implica moto. Mentionam aici doar cateva:
- Multiplu Campion National;
- Multiplu Campion Est European;
- Titlu de Maestru Emerit al Sportului;
- Reprezentarea tarii noastre pentru prima oara in istoria Romaniei in MXON (MX of Nations, Cupa Mondiala la motocross pe tari);
- Locul 4 in RallyAbu Dabhi Desert Challenge, Emiratele Arabe Unite, 2011;
- Participarea in competitii de motocross, intr-unele din cele mai puternice campionate din Europa, precum cel olandez, belgian, german;
- 8 ani la rand, stagii de pregatire cu John Van Den Berk (antrenor olandez, fost campion mondial la motocross)
Din 2013, in fiecare inceput de an (februarie), Adrian Raduta, echipa Top Cross TCS si mecanicii RAMS Motorsport, isi muta baza in Spania, pentru un antrenament premergator campionatelor anuale. Avem prezenti in fiecare an peste 20 de participanti, fie ca vorbim de piloti de motocross, de enduro, amatori sau profesionisti, copii sau adulti.
In plus, activitatea RAMS (Raduta Adrian MX School) este una foarte intensa si in tara, organizand antrenamente de cel putin 3 ori pe saptamana, pe circuitul moto de la Ciolpani.
Intrebari frecvente:
- Daca sunt incepator si nu m-am mai urcat pe motocicleta, pot sa particip la cursurile scolii?
Bineinteles. Multa lume isi imagineaza ca daca vine la scoala de enduro / motocross a lui Adi Raduta, vor face antrenamente ce ii vor pune in pericol. Complet eronat. Tocmai asta este si scopul scolii, acela de a invata sa pilotezi corect motocicleta pentru a evita accidentarile. Fiecare cursant va porni de la tehnicile de baza, pozitie corecta pe motocicleta, abordarea virajelor, franari.
- Nu am motocicleta de enduro / motocross, ma puteti ajuta?
Avem motociclete la Ciolpani pe care le putem pune la dispozitia celor ce nu detin inca un motor.
- Daca sunt minor, trebuie sa am acordul parintilor?
Pentru minori, trebuie acordul scris al ambilor parinti, prin care li se permite practicarea de sporturi cu motor.
- Unde se desfasoara activitatea scolii si cum ajung acolo?
Pe noi ne gasiti la baza sportiva Top Cross TCS, sos. Bucuresti-Ploiesti, DN1, km. 33, la iesirea din localitatea Ciolpani (sens de mers Bucuresti catre Ploiesti). Pentru inscrieri si disponibilitati, ne puteti scrie la sorina [@] topcrosstcs.ro
- Motocicletele le puteti servisa voi?
Mecanicii nostri sunt alaturi de echipa de motocross la toate cursele la care participam. Cu experienta de peste 15 ani in domeniul servisarii motocicletelor si peste 8 ani in regim de cursa, Ionut, Florin, Alex, Silviu si Catalin sunt cei 5 mecanici la care puteti apela cu incredere, fie ca aveti o problema cu motocicleta off-road, speed, naked, etc. Putem servisa si repara probleme ce tin de mecanica, motor, cutie viteze, va putem face o revizie a suspensiilor, va putem adapta piese (de exemplu saua, in functie de inaltimea pilotului), samd. De service se ocupa Alexandru Popescu, pe care il gasiti la numarul 0733.337.267. Service-ul RAMS Motorsport este situat in Otopeni, strada Traian, nr. 20 (la 15 minute de Arcul de Triumf)
Speram ca toate informatiile din articol sa va fie utile. Ne puteti urmari si pe Facebook:
https://www.facebook.com/topcrosstcs.ro
https://www.facebook.com/21mx.school